YourLocal er indstillet til Fællesskabsprisen i 2018. YourLocal samler lokale butikker og forbrugere om at bekæmpe madspild via en app. I app’en kan brugerne finde gode tilbud  på overskydende mad hos lokale butikker. App’en er den første af sin slags, og blev lanceret i 2015. Samarbejdet er etableret i kraft af de frivilliges store indsats samt forhandlernes ønske om at samarbejde om en grønnere profil.

Vi ringede til Sebastian, som er én af de to stiftere, for at fortælle ham, at YourLocal er blevet indstillet til Fælleskabsprisen og til en snak om fællesskab og frivillighed.

 

Hvad tænker I om at være indstillet?

Det er beærende. Især når det pludselig er blevet hverdag, der er kommet investorer, og det hele bare vokser. Så er det vigtigt at huske, hvor vi kommer fra – det skal vi værne om. Særligt fordi det er det frivillige engagement og benarbejde, der skal til, når vi starter op i et nyt område.

 

Hvad fik jer til at sætte projektet i gang?

Kasper og jeg ville gøre noget ved madspild. Så vi startede bare op uden forretningsplan eller noget. Vi havde en grundidé om, at der var et logistisk mitch-match mellem, at forhandleren har en vare, de gerne vil sælge, og forbrugeren har et ønske om at købe en vare.

I første omgang fandt vi lokale forhandlere på Vesterbro, der ville være med. Så stoppede vi ca. 130 mennesker på gaden og spurgte, om de ville være med. De eneste de skulle love var at svare på sms’en.

Så i starten sendte jeg manuelt alle 130 sms’er. Så kunne de svare: ”vil købe”, ”ville gerne – men kan ikke” eller ”ikke relevant”. Pludselig havde vi svar, der kunne bruges til noget, og endnu bedre, der var kø foran forretningerne. Det var tydeligt, at det her kunne bruges til noget!

Derefter skrev vi ud i vores studienetværker, og lynhurtig havde vi femten frivillige, der bare gerne ville være med. Nu er vi oppe på at være ni ansatte, har en bestyrelse og professionelle investorer. Men faktum er bare, at vi tjener penge, fordi vi har gjort en forskel.

 

Vi har været til mange konferencer, hvor temaet og målet er at mindske madspil. Det bliver tit rigtig nørdet og henvender sig til os, der allerede er overbevist. Vores tanke har hele tiden været: hvordan får vi overbevist de andre 90 % om, at det er en god ide? Så vores tilgang er mere pragmatisk, og vi engagerer forhandlerne, fordi de kan se en forskel på bundlinjen kombineret med den gode fortælling om at gøre en forskel.

Det spændende her er, at det er et produkt til fuld kvalitet så længe butikken er åben. Men så snart den lukker, ryger det i skraldespanden. Så der er et klart incitament for forhandlere til at sætte prisen ned og derved stadig sælge sit produkt. Det de er oppe imod er jo 0 kr.

Vi kan hjælpe forhandlere indenfor alle genrer af mad. Og vi gør meget for at skræddersy løsningen til forhandlerne – især dem, hvor varen ikke kan sælges dagen efter som f.eks. bagere. Det er nødt til at være nemt for dem. De skal jo forholde sig til og benytte YourLocal, når de har allermest travlt, skal rydde og lukke, men guleroden er jo, at de sælger deres varer.

 

Hvad driver jer som frivillige (og evt. andre frivillige i projektet)?

Vores frivillige har en stærk lyst til at engagere sig, gøre en forskel. Og så har vi bare et godt budskab. De vil gerne selv ’have jord under neglene’, så det betyder også noget, at det er i lokalområdet. De fleste af vores brugere, har egentlig ikke så meget fokus på at spare penge, det handler om, at de går ind for mindre madspild. Og forhandlerne kan se fordelen i at sælge deres varer, og det giver også en tilstrømning af nye kunder, som kommer med et positivt mindset overfor butikken, og som derfor så ofte ender med at blive faste kunder.

 

Hvad er næste skridt for projektet?

Vi er ret store i København og er også i gang i Aarhus. Som det næste vil vi gerne starte op i Odense og Aalborg. Vi har en stor force i, at vi er stærke i urbane miljøer, og at vi også kan hjælpe specifikke madvarer og convenience food som en sandwich, salat eller jordbærkage.

 

Hvis I var en superhelt, hvem ville det så være?

Jeg er ikke så god til superhelte, men hvis jeg skulle vælge en, der beskriver os, så ville det være broder Tuck fra Robin Hood. Han er lidt af en lobbytype, som også bringer folk sammen. Hvis vi også har det lidt sjovt, så går det hele nok bedre – selvfølgelig med det gode for øje. Han er, og det er vi også, grundlæggende gode.

 

Hvem andre ville I indstille til Fællesskabsprisen?

Jeg ville indstille Peter Haugelund fra det runde bord. Han hjælper i sit frivillige arbejde særligt stofmisbrugere og hjemløse. Han har fokus på et godt og sundt måltid men laver også nødherberger, når det er ekstra koldt. Det er rendyrket frivillighed.

 

Dette spørgsmål er formuleret af MENTORBARN, som også er indstillet til Fællesskabsprisen.

Hvad har været jeres største udfordring ved at starte op?

Det har været at vælge fra. Vælge muligheder fra. Vælge det fra, der bare ikke passer ind: forretninger, produkter, features i app’en mm. Det forsætter hele tiden, men starten var især præget af fravalg. Så skær fra start af alt der er overflødigt væk!

 

Som det sidste formulerede Sebastian et spørgsmål til HYGGEN, som også er indstillet til Fællesskabsprisen. Er du nysgerrig på, hvad det er, skal du følge med her på siden.


En stor tak til Sebastian fra YourLocal for at medvirke i interviewet. Yderligere information om YourLocal kan findes på 

www.yourlocal.org/

www.facebook.com/YourLocalApp/

www.instagram.com/yourlocalapp/